من نحن

 

الهيئة العربية للمسرح

 

 

“تعريف”

هيئة غير حكومية غير ربحية تعنى بشؤون المسرح العربي، أنشئت بتاريخ 17 شوال 1428 الموافق 28 أكتوبر 2007 بمبادرة من صاحب السمو الشيخ الدكتور سلطان بن محمد القاسمي عضو المجلس الأعلى لاتحاد دولة الإمارات العربية المتحدة – حاكم الشارقة، مقرّها الدائم ومقر أمانتها العامة بمدينة الشارقة في الإمارات العربية المتحدة.

وترتبط بصلة وثيقة بالمنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم.

رئيسها الأعلى صاحب السمو الشيخ الدكتور سلطان بن محمد القاسمي، عضو المجلس الأعلى للاتحاد حاكم الشارقة حفظه الله ورعاه

 

الرؤية :

  • من أجل تنمية حضارية للمجتمعات العربية عامة، لا بد من أن يقوم المسرح بدوره التنويري في صياغة الذائقة الفنية وتجذير المعارف الثقافية المتعلقة بالمسرح الذي نعتبره عاملاً مهماً من عوامل التقدم والتنمية.

 

الرسالة :

  • نحن كبشر زائلون، ويبقى المسرح ما بقيت الحياة[1]، فلنجعلْ المسرح مدرسة للأخلاق والحرية[2].

 

الأهداف:

  • المساهمة في النهوض بالعمل المسرحي العربي وترسيخ الثقافة المسرحية في المجتمعات العربية.
  • العمل علي إبراز المنجزات المسرحية العربية المتميزة وتشجيع الإبداع المسرحي الحر.
  • المساهمة في التعريف بالتجارب المسرحية الشبابية الجديدة وتشجيعها ودعمها.
  • المساهمة في العناية بالتكوين في مجالات المهن المسرحية بمختلف تخصصاتها.
  • المساهمة في  إتاحة فرص التعاون بين المبدعين المسرحيين العرب وتسهيله.
  • المساهمة في التوعية بالحقوق الأدبية والمادية للمؤلفين والمؤدين في مجال المسرح.
  • المساهمة في تنمية وتطوير المسرح المدرسي والتشجيع على إدماج التربية المسرحية في المناهج المسرحية في البلدان العربية باعتبار المسرح فعلاً حداثياً وتعبيراً فنياً متكاملاً والعمل على تحقيق ذلك.
  • المساهمة في ربط صلات التعاون بين العاملين العرب في مجالات المسرح ونظرائهم في البلدان غير العربية والتعريف بالإبداع المسرحي العربي بأشكاله كافة خارج الوطن العربي.
  • العمل على توسيع أطر التعاون مع الهيئات الإقليمية والدولية في المجالات المسرحية.
  • المساهمة في نشر وتوثيق الثقافة المسرحية في الوطن العربي.

 

[1] من رسالة اليوم العالمي للمسرح 27 مارس 2007 التي كتبها وألقاها في مقر اليونسكو بباريس صاحب السمو الشيخ الدكتور سلطان بن محمد القاسمي.

[2] من رسالة اليوم العربي للمسرح 10 يناير 2014 التي كتبها وألقاها في الشارقة صاحب السمو الشيخ الدكتور سلطان بن محمد القاسمي.

الفريق الإداري للهيئة العربية للمسرح

الاسم

المسمى الوظيفي

642352

  اسماعيل عبدالله

الأمين العام
ناصر آل علي مدير الإدارة العامة
د. يوسف عايدابي مدير إدارة المطبوعات والنشر
غنام غنام مدير إدارة التكوين والتأهيل والمسرح المدرسي
الحسن النفالي مدير إدارة المهرجانات
عبد الجبار خمران مدير إدارة الإعلام والتواصل
حسن التميمي مسؤول الإعلام الإلكتروني
أشرف السيد مسؤول الشؤون المالية
أمل الغصين مندوبة العلاقات العامة
ريما الغصين السكرتارية التنفيذية

 

الأمانة العامة للهيئة العربية للمسرح – الشارقة

  ص.ب:71222 الشارقة –الإمارات العربية المتحدة

البريد الإلكتروني للأمانة العامة: gsata@eim.ae

البريد الإلكتروني لمسابقة التأليف: Script@atitheatre.ae

البريد الإلكتروني  لمهرجان المسرح العربي: festival@atitheatre.ae

البريد الالكتروني لمسابقة البحث العلمي:

Facebook: atisharjah

Twitter: atisharjah

Instagram: atisharjah

Youtube: Atisharja

8 تعليقات

  1. حكاية المسرح
    – قعدة حكي – *
    أ د. أبو الحسن سلام
    المسرحجي : ليس من بين الفنون أفضل من فن المأساة في البكاء على الضمير.
    يرسم كتاب المآسي المسرحية – الكبار- الشخوص المأساوية ؛ ولها تدمى القلوب – عند من لهم قلوب – فتأمل مأ أقول بعد طول تأمل فيما قرأت ، من تراجيديا الكبار ، عن مكبث ، أنطونيو ولير ، عن ميديّا عن الحسين ، عن كليوباترا عن غيلان ، عن هيباتيا عن الحلاج ، عن هنري ، جونريل وبيكت ، عن جوليا ، كورديليا ، بلانش ، ديدمونة ، ليدي مكبث عن عطيل وليلي وقيسعن الحلاج ، سليمان الحلبي ، عن التبريزي..، شكسبير سينكا ، راسين ، بومارشيه ، كورناي ، موليير، عن إبسن عن برنارد شو، عن لوركا وجيته وأونيل. عم كتابنا المصريين ألفريد ، نعمان عاشور ، عن توفيق ونجيب وصلاح ، عن شوقي ، بمدق وعزيز ، عن الشرقاوي ، كلهم ضد التيار .. ما سكت حس لواجد فيهم ، كل واحد له قضية .. حذا نثر هذا شعر .. كله كان بشروط المسرح ( الشخصية بقدر حاجتها لجل تعبر هم مشاهرها ، عن إرادتها ، دون تدخل من مؤلف .. هكذا المسرح من يومه . والكتاب مقامات مقامات كله حسب الاستطاعة . شخصيات في صراع ومواجهه ، خصم يواجه خصم ممكن الطبيعة تكون معاه ، يقع الثاني في شر عمله .. حتى لو عمله كان خير .. يعني أوديب كان ذنبه إيه ؟ هملت كان متردد ليه لما تأكد إن عمه قاتل والده ؟ جوليا سقطت ليه بدناءة تحت رجلين الخدام .. هيلمر – مثلا- ليه استندل مع نورا الوفيه مراته ؟ ‘ إفروديتي دخلها إيه .. تسلط علي هيبوليتوس فيدرا .. وقعيه في غرامك فورا – مع إنه كان ابن زوجها
    الآلهة دي ليه شريره ؟ الإله زيوس .. يوز أوديب فيقتل لايوس والده . بعد ما وز لايوس يقتل طفله أوديب . كريون يرفض دفن اتيوكليس ابن أوديب .. بعد مبارزة بولينيس وتيوكلس ووفاتهم .. كريون خالهم قال يدفن بولينيس وحده، أما تيوكليس يتعلق في الهوا علي شجره الطير تنهش لحم الميت !! رفضت أنتبجوني قراره لاتنين ومن دمي .. خواتي .. شرف الميت دفنه ضروري ةالدفن شعيرة دينيه . المسرح قديم وجديد من ألفين عام ولا تلاته لحد الآن .. حكايات عن صراع الناس الآلهو بتحرض فيه .. وتقومهم ياكلوا في بعض ، بعدهل عصر يفوت ورا عصر الناس من نفسها تتصارع وجه لوجه . دا كا حال المسرح دايما تتغير أحوال الناس تعبير المسرح يتغير لما وصلنا لمسرح ( هشك .. مسرح مصر !!)
    يلا نشوف :
    مكبث والست بتاعته قتلوا دنكان .. وكان ملك
    انتصر مكبث ع الأعداء وكرّمه الملك
    لما قال له : ” أنا ضيفك ” فاستضتغه في قلعته
    بات وكان مدي الأمان والصباح في خبر كان !!
    النبوءة أو الطموح لعبوا في دماغ ليدي مكبث
    البطل جوزها اللي حقق لانتصار ليه مايبقاش الملك ؟
    النبوءة قالت كده !
    أنت ليه خيخه ياراجل ؟
    هز طولك حبيتين تصبح ملك !
    هز طولك يعني إيه ؟ قصدك إني أقتله ؟
    هي فرصه مش ح تتكرر فخلّص يسترك
    خلصوا لاتنين على دنكان في ليلة
    والصباح ودقت الأيادي على البيبان
    وهنا بان اللي بان
    ــــــ
    أنطونيو ، ماتت كليوباتره ، بعد ما مات
    كان انتحاره سبب في موتها كمان منتحرة ..
    ( الدراما .. فعل بينتج رد فعل)
    انتحر عشان هزيمته مرتين
    مرة بحرا ، مره برّا
    خوفها من أسر الرومان
    كان سبب في الانتحار..
    ولاّ كان حزنا على موت الحبيب !!
    الأسر كان هو السبب .
    ـــــ
    ميدّيا دبحت أطفالها دبح الخرفان
    قدام عنين جيسون زوجها والد الأطفال
    قال إيه .. غيره !!
    حد يصدق ؟!
    خانت والدها وبلادها، ومعاه هربت لبلاد تانية
    بلاد حاكمها كان كريون
    وقع جيسون في غرام بنته.. ح يتجوزها
    وميديّا قامت قيامتها ،
    فتنتقم من أولاده يعني ولادها !!
    معقوله دي ؟!
    آه معقولة الغيرة عميه.
    ـــــ
    ولاّ أورستس وإليكترا ..
    يتخلصوا من كلمسترا
    على أمهم عملوا مؤامرة ..
    لكن ملايكة الاغريق جات عاقبتهم
    أصل أمهم قتلت أبوهم
    فرشت له مشاية الحمرا لما رجع من طروادة
    قطعت مع عشيقها رقبته
    والنفس بالنفس – دي عادة – قديمة دايما تتجدد ..
    حال الدنيا !!
    ــــــ
    هيباشا سحلت ، دبحوها ؛ دبح الخرفان .. حفنة رهبان ..
    فلاتيّة من ( وادي النطرون) .. شغلة إرهاب..
    لأنها رفضت تدخل دين .. لا وإنهو دين !
    دين اللي كان جاي من روما هربان واستوطن فاروس
    أصبح له رهبان كتير واستعمروا ( وادي النطرون)
    عاشوا ع الحرمان سنوات عيشة رهبان
    والصجرا بتربي ثقافة عنيفة عنيفة مش مدنية ،
    ثقافة بتعادي المدنية .
    ثقافة غزو
    تاخد بس ولا تديش !!
    الحرمان يخللي الإنسان مثل الوحش
    ويقوى غريزة الذكورة والأنوثة للحريم
    وألا إيه تبرير الفعل الفاضح للرهبان
    يعروا هيباتيا في الميدان من غير خشية
    من غير شهامة الرجال !!
    سحبوها من دار الحكمة أستاذة كبيرة في العلم
    عريانه في حصان ربطوها في عرض الساحة
    أشعلوا في الساحة النار.. سنوا السكاكين
    يقطعوا جسدها شرايح يرموها حيّة في النار
    قدام عينيها ومن جسدها يترمي في النار حتت
    تصرخ ما فيه حد يغيتها .. سوكتم بوكتم
    اسكندرية كانت خرسه ما تعرفش كلام
    غير باليوناني وبالعبري .. نسيت لغة جدها فرعون
    دا زمن ملعون .. وبيتكرر !!
    ـــــ
    هشام أميّة دبح غيّلان .. ” الله أكبر !! ”
    يدبح إنسان ثم يهلل ( الله أكبر !! ) ..
    ليه هو خروف ؟!
    لأنه قال : ” خلق الإنسان وهو مخيّر ”
    طب ما دا صحيح .
    لكن أميّة ونظامهم قال : ” لأ .. مجبر ”
    ودي فيها كلام .
    يعني اختلف في الرأي معاهم راحوا دبحوه !!
    مش دا اللي شايفنوا بيحصل من السلف ومن الإخوان ،
    ومن دواعش أمريكا مع تل أبيب !!
    مش دا المخطط للتفريق جمع الأمة
    دول شيعه لا.. دول م السنة
    دول سنّة لا دول م الشيعة
    مش كلنا أمة إسلام !
    ودول نصاري ودول إسلام
    مش كلنا أولاد مصر يا ناس !!
    ـــــــ
    الصوفي دا اللي اسمه الحلاج .. صلبوه في ميدان ،
    صلبوه عشان طالب الحكام بشوية عدل ..
    مع الفقرا .
    حاكموه محاكمة صورية بتلاته قضاة :
    دا حنبلي وشافعي وحنفي
    اتنين وهاجموا واحد ينفي
    سحبوا الفقارى اللي نصفهم شهاد عليه
    وكل واحد خد جنيه
    وبكده صلبوه.
    اتصفى دمّه كتب ع الأرض ” أنا أنت يارب ! ”
    ( وده .. ورد عند ماسينيون في كتابه ( أخبار الحلاج)
    ــــــ
    منع بيكيت هنرى التامن .. يستولى على مال الأوقاف
    دا كلام يا بيكتب !!
    تقف في وش قرار ملكي ؟!
    ماهو كانوا صحاب ..
    لاتنين في سروال بوهيميا إذ كانوا أصحاب
    مال الكنيسة يروح روما ، ودا اسمه كلام !!
    دا كلام هنري !
    هاتولي ولسي – كبير الكهنة –
    دا برضو كان كلام هنري
    يا ولسي.. إيه معنى فلوسنا تروح على روما
    مولانا دي الكنيسة الأم
    دا كلام ولسي
    دا كلام فاضي
    دا كلام هنري
    مولايا
    هوس.. خلاص اكتم
    دا كلام هنري :
    يا ولسي إحنا التور تورنا ..
    وإحنا الأولى بلحمه ياولسي
    مولانا
    دا أمري الملكي
    دا كلام هنري .
    وولسي طنّش .. قال: معقول !!
    في سره طبعا .. قال معقول !!
    ( كنتربري) تتبع روما يا ناس ..أخالفها إزاي ؟!
    عزله هنري .
    أحط مين كاهن غيره .. مين غير ه !!
    لقيتها .. بيكت !!
    دا كلام هنري :
    نخللي( زيتنا في دقيقنا )
    دا كلام هنري
    بيكيت أنا خلاص كهنتك بقرار ملكي .
    إزاي يامولايا وإحنا السكر عامينا والهلفطة وسير البطّال !!
    دا كلام يا بيكت ؟!
    أصدرت أمري خلاص نفذ .. وقوام في الحال
    دا كلام هنري .. دا كلام ملوك مفيهوش رجعه .
    بس الأمور دي يامولانا تبع البابا !!
    نفذ .. نفذ
    دا كلام هنري . . وبيكيت نفذ
    لكن بيكت لما تكهن قال حاجه تاني..
    قال: ” تبت إليك .. يارب تبت عن الآثام ”
    ووقعت الفاس كده في الراس .
    ركب الجنون هنري يصرّخ بقا دا معقول !!
    أرسّمه كبير ع الكهنة وهو صديقي ..
    يغدر بيا ، ويقول ( أنا تبت !!)
    تاب عن صداقة ملك الكون !!
    ودا مين بيكون ؟؟؟
    ويبعت القرشين برضو لكاهن روما !!
    أنا الملك وأنا البابا ، وبلادي دي طوع بناني
    كنتربري وفلوس الأوقاف ملك يميني
    بيكت دا إيه .. كان إيه ولسي ؟! مش أنا شلته !
    خلاص بيكت يتشال فورا ؛ دا قرار ملكي .
    وقع صاحبنا بيكيت ( حيص بيص ) مش ح يسيبه
    هنري الملك .. مش ح يسيبه
    ملك فرنسا كان سبقه كده كم خطوة
    وهرّب الكاهن خلسه ، سحبه فرنسا
    أصل العداء بين الملكين من عهد قديم
    وفيه تنافس بين بلدين
    سبع سنين وبيكيت منفي ، في فرنسا باريس
    ولما عاد .. عاد لكنيسته غش وتدليس
    كان اتفاق بين الملكين .. لكن فالصو !!
    دخلوا عليه حاشية هنري دبحوه بالليل .
    صراع مصالح ومكاسب حتروح منهم !!
    وريما رجعت لعادتها قديمة .. قديمة
    أصل الصراع بين رجل الدين والسلطة قديم ؛
    عشان كده تلقى مشايخ كهان نايمين
    على عتب باب السلطان عشان الأوقاف
    وربنا .. عشان الأوقاف !
    أصل الأوقاف .. “حته طريه”
    قالها (مبارك) ذات مره لاحمد هيكل ..
    لما رفض يمسك لاوقاف وقال ياريت استوزر ..
    أقى ثقافة !!
    مسك الثقافة واتربع على كرسيها..
    قلب عاليها واطيها ،
    ملاها شعارات ومواعظ
    قصور ثقافة ومسارح
    أزهر سلف تبوير طافح .. حابس .. حابس
    لا خللى أخضر ولا يايس
    لله الأمر !!
    ــــــــــــ
    خللوني أقول حدوتة لير
    (لير) لما قسّم ملكته بين البنتين في حياة عينه،
    وحرم التالتة الطاهرة.كورديليا حرمها من كللت شئ. .
    ودا علشان إيه ؟!
    ما سمعشي منها ” أنا بحبك” زي اخواتها
    قسم البلاد لا تقول تورته
    ملك بقا وإيده فرطه !!
    ملك على رأس الإقطاع في نظام دولة
    رأس النظام .. يهدم نظام في الأصل حاميه !!
    عجب العجب شافوا التاريخ .. حاصل فيه إيه !!
    لا والبنتين شوف عملموا إيه ..
    (جونريل) و(ريجن) يتفقوا معاه على حسبه ..
    يعيش مكرم شهر هنا مع شهر هناك ..
    والشرط سرّح فرسانك .. لازمتهم إيه ؟!
    ولا كأنه سمع حاجه .
    إزاي أسّرح فرساني .. الميتين فارس ؟!!
    كلام حريم خايب وعجيب !..
    ضرب طناش .. دا كلام نسوان
    والحق إن ميتين فارس على أيام لير .. حاجة تخوف
    ودا جيش جرّار .. أكل ومرعى حيحارب مين !!
    ملك هوائي أبو كيفه..
    طوفة تجيله يشوف شوفه
    ويضيعنا ويرجعنا زي لوضع زمان ..
    دا كلام جونريل .
    وفي الحقيقة كلام جوزها ! السير (كورنوال )
    كلام معقول ..قالت (ريجن) ..
    فرسان ميتين إيه لازمتهم .. راجل مطيور ّّ
    ادموند خلفة جولستر غير الشرعي ، ودا ابن حرام ..
    وسوس في ودن ريجن ، جونريل .. اخلصوا منه ،
    بس اخلّصوا من فرسانه ..
    وفي الحقيقة كان الفرسان ممرمطين كرامة القصر
    سكر وتحرش بالنسوان ومسخرة وقلة قيمة .
    خرج ملكنا المتخلّي عن سلطته في الخلا عريان
    مع الطبيعة تشيل وتحط .
    قال والله ما أقعد مع جونريل ،
    وتربة أمك يا ريجان ما أبات فيها .
    وخد في وشه وقال يافكيك ووراه بهلول
    بهلول دا كان أعقل منه
    كان ينصحه ولا يسأل فيه !
    عاش في البراري أيام وشهور
    مع الزواحف والطيور
    مش داري عريان ولا مستور
    لا بنته دي سألت عنه .. ولا بنته دي !!
    وبنته كورديليا الطاهرة ، ملك فرنسا اتجوزها
    بين الممالك دارت حرب
    إدموند قائد جيش لاتنين .. جونريل وريجن.
    لما اتهزم اتهزم من جيش فرنسا عمل عمله ..
    بعت لكورديليا مرسال شوفي أبوكي
    قبض عليها وأسرها وبيت نيه ..
    على قتلها برأي الآختين
    ادموند والاتنين نسوان قتلوها غيلة
    واتقاتلوا لاتنين .. المرتين مع بعضيهم
    دي ماشية مع إدموند ودي ..
    ماشية معاه برضو !!
    إدموند ماشي مع المرتين .
    ولما عرفوا سموّا بعض
    ادموند وأخوه الشرعي توما المسكين
    اتبارزوا واللي غلب توما .
    في حضن لير ماتت بنته
    كورديليا ماتت .. بعدها مات ّ
    ـــــــــــــــ
    أسوأ نزاع شافو التاريخ
    نزاع ما بين راجل السلطة مع راجل الدين
    مع إنهم لاتنين دايما سروال لابسين
    وفي منازعة رجل الدين رجل السلطة ..
    في صدر تاريخ الإسلام ، بعد الفتنة ..
    قتل الحسين قتلة نكراء
    أرض العراق .. في كربلاء ..
    ابن سعد ابن الوقاص – الصحابيّ الأثير-
    عامل ابن معاوية (يزيد) على العراق ، جاله أمر
    اقتله ومثّل برأسه .. وامتثل !
    قتل حرب بسيف ، مكانش قتل سم ..
    مثلما قتل الحسن ؛ بيد الرباب
    زوجته الخؤون رباب
    اشتراها معاوية .. حيث وعد بزواج ، لم يتم !
    عندما انهت مهمة الخيانة .. فإذا به يبتسم :
    مهللا ” لله جند من عسل ”
    ” ما فعلت !! يد المشيئة فاعلة ”
    كان سما في العسل ؛ وبه قتلت ربابة الحسن !
    هكذا ( الغاية تمتطي الوسيلة ) عند صاحب السلطان
    هكذا السلطان من لم يخدمه..
    حتى لوكان نبيا.. يقتله

  2. لدية بحث قابل للنشر بعنوان ( مفهوم الخطاب البصري لمسرح ما بعد الحداثة ) ارغب بنشره في هيئتكم الموقرة

  3. كلمة شكر وعرفان من مكتب فضاء تافوكت
    نتقدم بشكر الجزيل لكل الفريق الهيئة العربية للمسرح على نشر
    أوبيريت أركانة لفريق مسرح تافوكت《 تافوكت 》من الدار البيضاء
    لموسم 2018

  4. أن الجهود المسرحية التي تقدمها الهيئة العربية للمسرح قد شكلت انعطافة كبيرة في احتضان مهرجانات المسرح العربي التي من شأنها تقديم كل ماهو جديد بحيث يشكل اضافة نوعية لمسرحنا العربي ولعل المهرجان الحالي يعبر عن مكنونات ذلك التوجه بل انه مشروع لتطوير المسرح ومفهوم التجارب العربية ان كان لمسرح الكبار او مسرح الطفل وان الكتشافات الجديدة ربما تنقلنا الى محاكات المسرح العالمي وتجعلنا بصاف الدول التي تهتم بالمسرح وربما يشكل المسرح العربي ظاهرة غنية في توجهات المسرح العالمي نشد على ايدكم ونزهو بانتاجاتكم ورعايتكم ونتوق الى المشاركة معكم في مهرجانات قادمة خصوصا ونحن نعد من الساتذة في مجال الاخراج والتمثيل وعلوم المسرح الاخرى , كما اود هنا ان اكتب لكم من مواضيع المسرح بوصفي كاتبا علميا في مجال المسرح ارجو قبول مشاركتي المتواضعة على لامل الرد على منشوري او السماح لي بالكتابة المسرحية دمتم راعين لمشروع المسرح العربي مع التقدير

  5. اهلا بكم شكرا لكم على اهتمامكم بالمسرح العربي وباختياركم لتونس لاستضافة الدورة 10 وا يهمنا ان نتابع دوراتكم ومواكبتها ونشر تغطياتنا لها على اعمدة اكثر من صحيفة الكترونية لدينا
    واليكم تحياتنا

  6. اهلا بكم شكرا لكم على اهتمامكم بالمسرح العربي وباختياركم لتونس لاستضافة الدورة 10 وا يهمنا ان نتابع دوراتكم ومواكبتها ونشر تغطياتنا لها على اعمدة اكثر من صحيفة الكترونية لدينا

  7. مبدع ومؤلف موسيقي متحصل على جائزتين وطنيتين في التأليف الموسيقي لمسرح الطفل بالمسرح الجهوي لمدينة باتنةـ أتمنى أن أحظى بالمشاركة في إحدى المسرحيات العربية لمسرح الطفل

  8. مواكبة وتغطية عروض مسرحية عربية يصعب تجميعها في مناسبة واحدة كما تتيحه الهيئة العربية للمسرح تعد فرصة ومناسبة يندر أن تتكرر واتمنى ان احظى بمتابعتها

اترك رداً على لخذاري كمال إلغاء الرد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.